Przedszkole Samorządowe w Radkowie
UWAGA RODZICE !!!!!!
Uroczyste rozpoczęcie roku przedszkolnego 2019/2020
odbędzie się
02.09.2019 r. o godz. 9.00 (poniedziałek)
w Szkole Podstawowej w Radkowie (parter)
Serdecznie zapraszamy dzieci wraz z rodzicami
Broszura bezpieczeństwa w Przedszkolu Samorządowym w Radkowie:
Bezpieczeństwo w przedszkolu.docx
Jesień, jesień harce w lesie
15.10.2018
Tradycją Przedszkola Samorządowego w Radkowie staje się coroczne świętowanie Dnia Drzewa. Nie inaczej było i tym razem. W dniu 5 października zostało zorganizowane to święto. Nasze dzielne przedszkolaki wraz z Panią Dyrektor i Paniami wychowawczyniami udały się do lasu na spotkanie z zaprzyjaźnionym Leśniczym Rajmundem Turskim.
Pan Leśniczy wyjaśniał nam jak należy zachowywać się na tym terenie, opowiadał o swojej pracy i zwracał uwagę na dbanie zarówno o faunę jak i florę lasu. Dzieci niejednokrotnie zaskoczyły Naszego gościa swoją wiedzą. Zadawały mądre i przemyślane pytania.Pan Rajmund został obdarowany dyplomem i Odznaczeniem Przyjaciela Lasu oraz został również bratnią duszą Naszego Przedszkola. Po tym wspaniałym wykładzie dzieci udały się na poczęstunek przygotowany przez rodziców. Kiełbaski z grilla spożywane w serdecznej atmosferze na świeżym powietrzu smakowały dzieciom wyśmienicie. Po takiej uczcie dla ciała jak i dla duszy dzieci wyruszyły na krótki spacer by w praktyce zobaczyć to, jak piękny jest las. Dziękujemy rodzicom i Panu Leśniczemu za zaangażowanie w te zacne obchody.
Do zobaczenia już za rok…
Wasze Przedszkole
Plan współpracy z rodzicami w roku szkolnym 2018/2019
"Dorosły to nie ktoś, kto "ulepi" dziecko według jakiegoś wzoru lub ideału,
ale ktoś, kto pomaga mu rozwijać się, ujawniać swoje możliwości.
Współdziałanie wychowawców, nauczycieli z rodzicami i opiekunami dzieci jest jednym z najistotniejszych czynników harmonijnego funkcjonowania przedszkola i rodziny. Warunkuje prawidłowy rozwój dzieci. Daje szansę ciągłego doskonalenia się nauczycieli i rodziców jako wychowawców odpowiedzialnych za młode pokolenie. Współpraca ta nie dotyczy tylko rodziców. Jeżeli dzieckiem zajmują się dziadkowie lub dorastające rodzeństwo, wówczas ich także trzeba traktować jak partnerów. Współpraca ta jest wspólnym działaniem dla osiągnięcia dobra poszczególnych dzieci w procesie nauczania i wychowania.
Naczelnym celem współpracy z rodzicami jest dążenie do usprawnienia pracy wychowawczej z dziećmi. Nie chodzi tylko o doskonalenie działań wychowawczych jedynie w stosunku do dzieci tzw. trudnych czy zaistniałych w grupie sytuacji konfliktowych. Stosowane w praktyce różnorodne formy współpracy, dotyczą spraw związanych z wychowaniem wszystkich dzieci. Należą one do codziennych oddziaływań wychowawczych przedszkola, domu i przysługuje im taka sama ranga jak zajęciom dydaktycznym. Środowisko rodzinne w sposób dominujący wpływa na rozwój dziecka, stąd konieczne jest ujednolicenie oddziaływań wychowawczych przedszkola i domu. Zadaniem wychowawcy jest pomoc, wspieranie i troska o składanie w całość wysiłków wychowawczych domu i przedszkola oraz pomoc dziecku w pokonywaniu napotkanych trudności. Nauczyciel znając dziecko i posiadając odpowiednia wiedzę psychologiczno - pedagogiczną ukierunkowuje pracę rodziców, pokazując nieprawidłowości i alternatywne metody wychowawcze. Rodzic natomiast - jest „kopalnia wiedzy" o własnym dziecku, z której nauczyciel czerpie informacje niezbędne do pracy z dzieckiem. Od współdziałania tych dwóch środowisk zależą efekty rozwojowe dzieci.
Cel ogólny:
Wdrażanie rodziców do współpracy z przedszkolem i umożliwienie im udziału w tworzeniu warunków do wszechstronnego i harmonijnego rozwoju ich dzieci.
Cele szczegółowe:
- dążenie do ujednolicenia oddziaływań dydaktyczno - wychowawczych przedszkola i środowiska rodzinnego;
- wszechstronny rozwój dziecka;
- współpraca z rodzicami w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieci;
- tworzenie partnerskich relacji między nauczycielami a rodzicami w zakresie odpowiedzialności za proces wychowawczy dzieci;
- nawiązanie dobrego kontaktu z rodzicami;
- wzmacnianie więzi rodzinnych i relacji międzypokoleniowych;
- włączenie rodziców dzieci do życia grupy i przedszkola;
- podnoszenie świadomości edukacyjnej poprzez pedagogizację;
- przekazanie wiedzy na temat funkcjonowania dziecka w przedszkolu.
Ewaluacja
PRZEDSZKOLNY PLAN WSPÓŁPRACY z RODZICAMI będzie systematycznie monitorowany i poddawany ewaluacji. Podstawowymi technikami ewaluacji będą badania kwestionariuszowe skierowane do rodziców. Wnioski z ewaluacji sporządzone zostaną w postaci raportu i przedstawione RADZIE PEDAGOGICZNEJ i rodzicom ma koniec roku szkolnego 2018/2019.
Roczny Plan Pracy
Przedszkola Samorządowego w Radkowie
na rok szkolny 2018/2019
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59) ze zm.
- Podstawa programowa wychowania przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania przedszkolnego - zał nr 1 do rozporządzenia MEN z dnia 14 lutego 2017r.
Kierunki polityki oświatowej państwa na rok 2018/2019
1. 100 rocznica odzyskania niepodległości – wychowanie do wartości
i kształtowanie patriotycznych postaw dzieci.
2. Wdrażanie nowej postawy programowej wychowania przedszkolnego.
3. Rozwijanie kompetencji cyfrowych dzieci i nauczycieli. Bezpieczne i odpowiedzialne korzystanie z zasobów dostępnych w sieci.
Wniosek dyrektora ze sprawowanego nadzoru w roku szkolnym 2017/2018: Zadbać o przebywanie dzieci na świeżym powietrzu o każdej porze, w różnych warunkach atmosferycznych odpowiednio przygotowując dzieci
i pozytywnie nastawiając rodziców (pedagogizacja rodziców w tym zakresie).
Zadania priorytetowe Koncepcji funkcjonowania i rozwoju przedszkola:
1. Wychowanie dziecka w poczuciu własnej wartości
2. Inspirowanie kadry pedagogicznej do tworzenia innowacyjnego i twórczego stylu pracy
3. Upowszechnianie historii przedszkola, Gminy Radków oraz własnego regionu
4. Integracja przedszkola z bliższym i dalszym otoczeniem
5. Zarządzanie zapewniające sprawne funkcjonowanie placówki
Kierunek pracy na ten rok "Podróżujemy po własnym regionie"
Cele:
- rozwijanie i wzmacnianie postaw patriotycznych
- wyzwalanie zainteresowania działalnością regionalną
- kształtowanie więzi emocjonalnej ze swoim miejscem zamieszkani
I. OPIEKA
Lp.
|
Cel/zadanie
|
Sposób realizacji
|
Osoby odpowiedzialne |
Termin realizacji |
Uwagi Modyfikacje |
1. |
Planowanie procesów wspomagania rozwoju
|
Plany miesięczne |
Nauczyciele wszystkich grup |
Do każdego |
|
II. WYCHOWANIE
Lp. |
Cel/zadanie |
Sposób realizacji |
Osoby odpowiedzialne
|
Termin realizacji |
Uwagi Modyfikacje |
1. |
"Od małego przedszkolaka do wielkiego Polaka"
|
Cykl zajęć o swoim regionie Wycieczki po okolicy - zwiedzanie
|
Wojciechowska Krystyna Wolska Bernadetta Huć Olga
|
W ciągu roku |
|
2. |
Wychowanie do wartości i kształtowanie patriotycznych postaw dzieci |
-Opracowanie katalogu wartości jakie będą wprowadzane w przedszkolu - Włączenie bajkoterapii do ramowego rozkładu dnia. Wykorzystanie bajkoterapii do aktywności werbalnej, teatralnej, ruchowej, plastycznej, muzycznej |
Dyrektor Wychowawcy grup
Wychowawcy |
Wrzesień/ Wychowawcy grup
Według potrzeb
|
|
3. |
Znajomość historii Polski, świąt narodowych, legend |
Prowadzenie zajęć i zabaw, prac plastyczno - technicznych umożliwiających poznanie:
|
Dyrektor Wychowawcy grup |
Według programu przedszkolnego, planów miesięcznych oraz świąt narodowych |
|
4. |
Poznanie:
|
Pogadanki Prezentacje oglądanie zdjęć albumów wielkich postaci |
Wychowawcy |
Według programu |
|
5. |
Zrozumienie przez dzieci znaczenia symboli narodowych, oraz wdrożenie do właściwych zachowań
|
Pogadanka Prezentowanie właściwych postaw własnym przykładem i zachowaniem |
Dyrektor Wychowawcy |
Według zajęć |
|
6.
|
Nauka piosenek ludowych
|
W czasie zajęć wolnych |
Nauczyciele |
Według potrzeb i kompetencji nauczycieli |
|
7.
|
100 flag na 100 rocznicę odzyskania niepodległości
|
Warsztaty dla rodziców i dzieci propagujące obchody święta niepodległości wśród lokalnej społeczności. Stworzone flagi dzieci będą rozdawać przechodniom.
|
9.11.2018r. |
Wychowawcy |
|
III. EDUKACJA
Lp. |
Cel/zadanie |
Sposób realizacji |
Osoby odpowiedzialne |
Termin realizacji
|
Uwagi Modyfikacje |
1. |
"Mieszkam w Gminie Radków" prowadzenie zajęć i zabaw, organizowanie wycieczek umożliwiających poznawanie własnej miejscowości, miejsc charakterystycznych
|
Pogadanki: -moja miejscowość - zabytki w okolicy - ważne miejsca Wycieczki po okolicy bliższej |
Nauczyciele grup |
Według programu |
|
2. |
Wykonanie kącika regionalnego
|
Przedszkolny hol |
Nauczyciele grup |
W ciągu roku |
|
3. |
Wdrażanie do bezpiecznego |
Zorganizowanie zajęć komputerowych
|
Wychowawcy |
Według potrzeb |
|
IV. WSPOMAGANIE INDYWIDUALNEGO ROZWOJU DZIECKA
Lp. |
Cel/zadanie |
Sposób realizacji |
Osoby odpowiedzialne
|
Termin realizacji |
Uwagi Modyfikacje |
1. |
Prowadzenie obserwacji pedagogicznych według przyjętych narzędzi |
Arkusze obserwacji pedagogicznej dziecka w przedszkolu |
Wychowawcy grup |
|
|
2. |
Przeprowadzenie diagnozy przedszkolnej
|
Diagnoza |
Dyrektor Wychowawcy grup Logopeda |
Wrzesień |
|
3. |
Prowadzenie
|
Indywidualna teczka dla każdego dziecka |
Wychowawcy grup Logopeda |
Według potrzeb |
|
4.
|
Wytwarzanie postaw
|
Rozwijanie sprawności ruchowej dzieci poprzez gry i zabawy ruchowe na świeżym powietrzu |
Wychowawcy grup |
W ciągu roku |
|
5.
|
Współpraca z rodzicami w zakresie wyjść dzieci
|
Pogadanka na temat odpowiedniego ubierania dzieci do warunków atmosferycznych |
Wychowawcy grup |
Wrzesień/ według potrzeb |
|
V. ORGANIZACJA I ZARZĄDZANIE PRZEDSZKOLEM
Lp. |
Cel/zadanie |
Sposób realizacji
|
Osoby odpowiedzialne |
Termin realizacji |
Uwagi Modyfikacje |
1. |
Doskonalenie systemu dokumentowania pracy przedszkola
|
Dokumenty przedszkolne |
Dyrektor Nauczyciele |
W ciągu roku według potrzeb
|
|
VI. FUNKCJONOWANIE PRZEDSZKOLA W ŚRODOWISKU LOKALNYM
Lp. |
Cel/zadanie |
Sposób realizacji |
Osoby odpowiedzialne |
Termin realizacji |
Uwagi Modyfikacje
|
1. |
Występ rodziców i dzieci
|
Przedstawienie teatralne |
Bernadetta Wolska Olga Huć |
Styczeń |
|
2.
|
Promowanie wartości przedszkola i wydarzeń
|
Artykuły na stronie Urzędu Gminy oraz
|
Wychowawcy |
Cały rok według potrzeb |
|
3.
|
Organizacja wydarzeń przedszkolnych
|
Według harmonogram uroczystości |
Nauczyciele poszczególnych grup |
Według dopasowania |
|
Koncepcja funkcjonowania i rozwoju Przedszkola Samorządowego
w Radkowie
Cele ogólne i cele szczegółowe
I. Przedszkole realizuje koncepcję pracy ukierunkowaną na rozwój dzieci.
Działalność przedszkola będzie oparta na przyjętej przez Radę Pedagogiczną Koncepcji pracy, uwzględniającą potrzeby rozwojowe dzieci, specyfikę placówki oraz oczekiwania środowiska lokalnego. Głównym jej celem jest otoczenie opieką dzieci, tak aby czuły się bezpiecznie. Aktywizowanie ich poprzez wprowadzenie metod opartych na zadaniach twórczych, otwartych badaniach, eksperymentowaniu. Rozwijanie wrażliwości, ciekawości świata poczucia szacunku wobec innych. Realizacja tych założeń jest możliwa jedynie przy udziale zespołu nauczycieli realizującego wspólne cele.
Zadania priorytetowe
- Wychowanie dziecka w poczuciu własnej wartości
- Inspirowanie kadry pedagogicznej do tworzenia innowacyjnego i twórczego stylu pracy
- Upowszechnianie historii przedszkola, Gminy Radków oraz własnego regionu
- Integracja przedszkola z bliższym i dalszym otoczeniem
- Zarządzanie zapewniające sprawne funkcjonowanie placówki
Wizja
- Przedszkole posiada przestronne sale zabaw wyposażone w wysokiej jakości zabawki i pomoce dydaktyczne.
- Bezpieczny plac zabaw.
- Kuchnię wyposażoną w nowe meble.
- Przedszkole to placówka bezpieczna, przyjazna dzieciom, rodzicom, pracownikom, otwarte na ich potrzeby.
- Przedszkole przygotowuje dzieci do podjęcia nauki w szkole, umożliwia wyrównywanie szans edukacyjnych.
- Oferta edukacyjna stwarza warunki do rozwijania umiejętności, kształtowania samodzielności oraz wartości moralnych.
- Przedszkole przeciwdziała izolacji społecznej i nietolerancji.
- Wszyscy znają prawa dziecka i przestrzegają ich.
- Rodzice są partnerami w życiu przedszkola.
- Przedszkole w swoich działaniach uwzględnia potrzeby środowiska.
- Stosowane aktywne metody pracy, nowatorskie programy gwarantują wysoką jakość pracy.
- Kadra pedagogiczna podnosząca swoje kwalifikacje.
Misja
Jesteśmy przedszkolem, które współpracuje z rodzicami tworzy placówkę wychowawczą, dydaktyczną, w której dzieci będą miały szansę pełnego rozwoju. Wartości, którymi się kierujemy to: radość, niepowtarzalność każdego z nas, umiejętność współdziałania w atmosferze wzajemnego poszanowania. Przygotowujemy do przeżywania sukcesów i do radzenia sobie z porażkami. Diagnozujemy i obserwujemy indywidualny rozwój każdego dziecka, aby wspierać go na każdym etapie jego życia.
„ Lata dziecięce są górami, z których rzeka bierze swój początek, rozpęd i kierunek”
Janusz Korczak
II. Procesy wspomagania procesu rozwoju edukacji są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się
Pełniąc funkcję dyrektora chciałabym, aby nauczanie w przedszkolu było dobrze zorganizowane, przygotowane i odbywało się:
- w odpowiednim tempie, z jasno określonymi celami
- metody pracy nauczycieli oparte o najnowszą wiedzę pedagogiczną z zakresu neurodydaktyki
- programy pracy uzupełniane programami autorskimi
- nauczyciele wykorzystują metodę projektu, eksperymentu pedagogicznego Wprowadzają innowacje pedagogiczne, tworzą atrakcyjne środowiska uczenia się
- pracują w oparciu o technologię informatyczną
- przeprowadzają diagnozę potrzeb dziecka
- uczenie się zamiast nauczania = upodmiotowieniu dziecka
dzieci uczą się od siebie nawzajem w zespołach
- wychowanek ma możliwość różnorodnej własnej aktywności
- planuję zakupienie tablicy interaktywnej
- urozmaicanie kącików zainteresowań, wprowadzenie elementów pedagogiki Montessori
III . Dzieci nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej
Nieodłącznym elementem nadzoru pedagogicznego jest monitorowanie realizacji podstawy programowej. Wdrażane wnioski z monitorowania przyczynią się do wzrostu efektów uczenia się. Chciałabym, aby nauczyciele byli moderatorami przestrzeni edukacyjnej. Analizując osiągnięcia dzieci, stosują wpracowane metody pracy pedagogicznej, uwzględniając:
- podmiotowość wychowanka: metody pracy są adresowane do dziecka, a nie odwrotnie
- indywidualizacja procesu uczenia się i każde dziecko ma indywidualny tok rozwoju
- aktywność dziecka poprzez samodzielne odkrywanie, doświadczanie, analizowanie
Jako dyrektor będę zwracać uwagę na szczególne traktowanie zainteresowań dzieci oferując zajęcia dodatkowe w kole: teatralnym, plastycznym. Będę inspirować nauczycieli do organizacji konkursów literackich, tanecznych, piosenki. Nie tylko przedszkolnych, ale i między przedszkolnych promujących uzdolnienia dzieci. Będzie to placówka współpracująca z różnymi instytucjami kulturalnymi: Szkołą w Radkowie, Domem Kultury, Biblioteką Gminna, Warsztatami Terapii Zajęciowej w Kossowie.
IV. Dzieci są aktywne
Aktywność dziecka w wieku przedszkolnym powinna być powiązana z różnymi działaniami w procesie uczenia się. Duża rola w tym zadaniu należy do nauczycieli, to oni zachęcają, są inicjatorami do podejmowania różnych aktywności, stosują metody aktywne, indywidualizują proces uczenia się, dostarczają bodźców, prowokują do działania, wyzwalają u dzieci szeroko rozumianą aktywność twórczą. W swojej pracy dydaktycznej będą stosować następujące metody aktywne: Metodę dobrego startu M. Bogdanowicz rozwijającego, Sherborne, gimnastyki twórczej Labana, aktywności muzycznej Orffa, pedagogiki zabawy Klanza, matematyką dziecięcą Gruszczyk- Kolczyńskiej , bajkoterapię oraz programy własne.
V. Kształtowane są postawy i respektowane są normy społeczne
Przedszkole powinno kształtować postawy zgodne z wartościami i normami społeczeństwa
demokratycznego.
W przedszkolu dzieci znają obowiązujący kodeks przedszkolaka:
- zgodnie bawię się z dziećmi
- potrafię czekać na swoją kolej
- szanuję cudzą własność
- bawię się tak, aby nie powodować zagrożenia i przykrości innym uczestnikom zabawy
- pomagam innym
- stosuję formy grzecznościowe: proszę, przepraszam, dziękuję
- próbuję samodzielnie rozwiązywać sytuacje problemowe zgodnie z przyjętymi zasadami
W procesie wychowawczym przedszkole kształtuje postawę szacunku i zrozumienia wobec innych. Jako dyrektor zamierzam na bieżąco analizować poziom bezpieczeństwa fizycznego i psychicznego. Działania wychowawcze będą modyfikowane w miarę potrzeb. Zasady postępowania i współżycia w przedszkolu przestrzegane przez pracowników zgodne z kodeksem etyki standardami Kontroli Zarządczej. Nauczyciele w ramach tej współpracy organizują zebrania grupowe, dni otwarte. Dzieci rozpoznają swoje emocje, kontrolują je.
Czują się pełnoprawnymi członkami społeczności przedszkolnej, znają swoje prawa i obowiązki.
VI. Przedszkole wspomaga rozwój dzieci, z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji.
W przedszkolu rozpoznaje się możliwości psychofizyczne, potrzeby rozwojowe, sytuację społeczną dziecka. Prowadzi się działania uwzględniające indywidualizację procesu uczenia się, przeciwdziałania dyskryminacji. Nauczyciele dokonują diagnozy dzieci. Prowadzą zajęcia rozwijające zainteresowania, rozwijające uzdolnienia, dzieci z dysfunkcjami ,mające trudności w uczeniu się otrzymują wsparcie w organizowaniu pomocy psychologiczno- pedagogicznej oraz specjalistów.
Jako dyrektor planuję rozszerzyć ofertę przedszkola o terapię SI, wyposażenie przedszkola
w sprzęt sportowy do prowadzenia takich zajęć. Wychodząc naprzeciw potrzebom środowiska, ponieważ coraz więcej dzieci z opiniami o potrzebie takiego kształcenia jest naszymi wychowankami. Będę starała się zmotywować nauczycieli do podjęcia studiów podyplomowych w zakresie oligofrenopedagogiki, reedukacji, tyflopedagogiki, surdopedagogiki.
VII. Nauczyciele współpracują w planowaniu i realizacji procesów edukacyjnych.
Radę pedagogiczną widzę jako zespół. Powoływane zespoły zadaniowe realizują założenia koncepcji. zespół, który jest ukierunkowany na wspólny cel. Kompetentny, podnoszący swoje kwalifikacje w wewnętrznych i zewnętrznych formach doskonalenia zawodowego. Otwarty na zmiany, udzielający sobie wsparcia merytorycznego i emocjonalnego. Profesjonalna kadra pedagogiczna oceniana według jasno określonych kryteriów. Kadra, która poznaje i wykorzystuje nowe metody współpracy .
VIII. Promowana jest wartość wychowania przedszkolnego
Przedszkole prezentuje i upowszechnia informacje o ofercie edukacyjnej , podejmowanych działaniach na stronie internetowej gminy ,w prasie lokalnej. Środowisko jest informowane
o działaniach poprzez wystawy prac dzieci, udział w konkursach przedszkolnych , festynach organizowanych przez różne instytucje. Przedszkole promując wartości wychowania przedszkolnego współpracuje z placówkami oświatowymi.
IX. Rodzice są partnerami przedszkola
W przedszkolu stawiam na partnerstwo z rodzicami. Włączenie ich w proces podejmowania decyzji dotyczących istotnych aspektów pracy przedszkola. Planuję tworzenie przestrzeni do współpracy i wchodzenie na poszczególne stopnie „drabiny partycypacyjnej” ( informowanie, konsultowanie, współdecydowanie). Opinie, pomysły rodzice będą mogli wyrażać w skrzynce w korytarzu tzw. ”Gadającej skrzynce”.
W ramach współpracy z rodzicami zamierzam nadal realizować „program adaptacyjny” dla dzieci, które rozpoczynają edukację w przedszkolu w celu minimalizacji stresu, ułatwienia startu. Rola nauczyciela we współpracy z rodzicami jest decydująca . Do ich zadań należy organizacja systematycznych zajęć otwartych. Wspólna organizacja uroczystości, imprez przedszkolnych tj; Dzień przedszkolaka, Dzień drzewa, Pasowania na przedszkolaka, Święto Odzyskania Niepodległości, Dzień pluszowego misia, Konkurs wiedzy o Radkowie, Mikołajki, Bal karnawałowy, Dzień Babci i dziadka, Walentynki, Powitanie wiosny, Konkurs ekologiczny, Dzień Mamy Taty Dziecka – wycieczka przedszkola, uroczystości związane z zakończeniem roku szkolnego – Pożegnanie sześciolatków.
Na każdy rok szkolny będzie opracowany plan imprez współpracy z rodzicami. Zamierzam włączać rodziców do wykonywania drobnych prac i usług na rzecz przedszkola. Rodzice mogą również organizować pomoc dla dzieci w trudnej sytuacji oraz w zdobywaniu sponsorów i środków pozabudżetowych na rzecz przedszkola.
X. Wykorzystywane są zasoby przedszkola i środowiska lokalnego na rzecz wzajemnego rozwoju
Przedszkole korzysta z zasobów środowiskowych w procesie poznawania przez dzieci otaczającej rzeczywistości. Organizowane są wyjazdy do miejsc użyteczności publicznej: kino, teatr, wycieczki autokarowe, wyjścia do biblioteki, szkoły. Przedszkole organizuje imprezy środowiskowe i uczestniczy w nich.
Przedszkole współpracuje z wieloma instytucjami i placówkami: Kuratorium Oświaty Kielce Szkoła Podstawowa w Radkowie, Gmina Radków, GOPS, Gminna Biblioteka, Dom Kultury w Radkowie,Warsztaty Terapii Zajęciowej w Kossowie, Ochotnicza Straż Pożarna w Radkowie, Poradnia Psychologiczno Pedagogiczna we Włoszczowe.
XI. Przedszkole w planowaniu pracy uwzględnia wnioski z analizy badań zewnętrznych i wewnętrznych
W przedszkolu działania wychowawcze edukacyjne i opiekuńcze są poddawane systematycznie ewaluacji wewnętrznej: Wyniki ewaluacji wyznaczają kierunek wprowadzanych zmian. Wykorzystuje się wyniki badań zewnętrznych na planowanie działań nauczycieli. Prowadzi się badania dotyczące programu adaptacyjnego, ankiety dla rodziców dotyczące koncepcji pracy przedszkola, bezpieczeństwa, systematyczne obserwacje, wywiady z rodzicami. Śledzi się losy absolwentów.
XII. Zarządzanie przedszkolem służy jego rozwojowi.
Dyrektor posiada umiejętności interpersonalne, tworzy w przedszkolu dobry klimat do współpracy i działania. Jest otwarty wobec inicjatyw pracowników i rodziców, wspiera twórcze pomysły i stwarza warunki do ich realizacji. Motywuje nauczycieli poprzez przyznawanie dodatków motywacyjnych, nagród, wyróżnień. Dyrektor opracowując Plan Nadzoru uwzględnia wnioski Świętokrzyskiego Kuratora Oświaty z planu nadzoru za rok poprzedni oraz kierunki polityki oświatowej państwa. Wnioski i wyniki ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego są wykorzystywane do planowania dalszej pracy, przyczyniają się do rozwoju przedszkola. Skuteczne zarządzanie powinno koncentrować się na tworzeniu optymalnych warunków do nauczania i uczenia się. Należy również zwrócić uwagę na indywidualną i zespołową pracę nauczycieli, na doskonalenie zawodowe. Motywowanie, inspirowanie nauczycieli do nowatorskich metod pracy, opracowania innowacji pedagogicznych, eksperymentów. Powszechny udział nauczycieli, rodziców i pracowników w procesie podejmowania decyzji. Zarządzanie zgodnie z dyscypliną finansów publicznych. Dyrektor, który podejmuje skuteczne działania zapewniające placówce wspomaganie zewnętrzne, adekwatne do jego potrzeb. Dyrektor, aby skutecznie zarządzać placówką deleguje uprawnienia, wykorzystuje umiejętności nauczycieli i pracowników.
MODEL ABSOLWENTA
Absolwent posiada:
- Wiedzę i umiejętności określone w podstawie programowej
- Umiejętności uważanego słuchania i logicznego myślenia, praktycznego korzystania ze zdobytych wiadomości
- Umiejętność współpracy w grupie
- Odpowiedni poziom samodzielności
- Gotowość do podjęcia różnorodnych aktywności
- Umiejętności komunikatywnego porozumiewania się
- Podstawową wiedzę o środowisku społecznym, przyrodniczym i kulturowym
- Poczucie bycia Polakiem, Europejczykiem, obywatelem świata
- Przestrzega praw innych ludzi
- Przestrzega zasad bezpieczeństwa
- Zna zasady postępowania według ustalonych norm
- Dostrzega i szanuje potrzeby innych ludzi, odmienne postawy, symbole narodowe, środowisko naturalne
- Nie obawia się: występować publicznie, reprezentować przedszkole, dzielić się pomysłami, osiągnięciami sukcesami.
Kierunki pracy na kolejne lata:
1. Rok szkolny 2018/19
Podróżujemy po własnym regionie.
Cele:
- rozwijanie i wzmacnianie postaw patriotycznych
- wyzwalanie zainteresowania działalnością regionalną
- kształtowanie więzi emocjonalnej ze swoim miejscem zamieszkania,
2. Rok Szkolny 2019/20
Wielozmysłowe poznawanie siebie. Propagowanie zdrowego stylu życia. Prowadzenie działalności diagnostycznej dotyczącej rozwoju dziecka.
Cele:
- tworzenie warunków do spontanicznej i zorganizowanej aktywności ruchowej
- kształtowanie czynnej postawy wobec zdrowia, współpraca z instytucjami
- propagowanie zdrowego sposobu odżywiania się, spotkania z higienistką szkolną
- udział w programach profilaktycznych organizowanych przez SANEPID-oraz inne instytucje propagujące zdrowy styl życia.
3. Rok szkolny 2020/21
Wspomaganie rozwoju dzieci z uwzględnieniem ich indywidualnych potrzeb.
Cele:
- tworzenie warunków do podejmowania działalności artystycznej
- pobudzenie inwencji twórczej dzieci poprzez oddziaływanie na wyobraźnię
- uwrażliwianie na piękno różnych form sztuki, wzbudzanie przeżyć estetycznych
- współpraca z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną
4. Rok szkolny 2021/22
Edukacja teatralna
Cele:
- tworzenie warunków służących rozwojowi i ekspresji językowej
- opracowanie projektów stymulujących rozwój aktywności werbalnej
- nawiązanie współpracy z innymi placówkami w celu wymiany doświadczeń teatralnych: udział w konkursach
5. Rok szkolny 2022/23
Jesteśmy mieszkańcami EKO-Radków
Cele :
- kształtowanie postaw proekologicznych-stosujemy dekalog ekologa
- udział w akcjach typu: zużyte baterie, tonery, makulatura
- przedszkole uczy szanować otaczającą przyrodę
- realizacja autorskich programów ekologicznych
Statut Przedszkola Samorządowego w Radkowie
do pobrania: